Среда,
25.04.2018
05:42



Все новости Молдовы
Бельцкие времена
Культура, история
Политика
Происшествия
В мире
ALEGERI
EXTERNE
Приднестровье
Гагаузия
Фотография дня
Гороскоп дня
Кишинев
DIASPORA
PRIMĂRIA
RUȘINEA CAPITALEI DE NORD
ACTUALITATE
CURIOZITĂŢI
POLITICĂ
AI NOŞTRI ÎN LUME
SPORT
SOCIAL
IN MEMORIAM
ECONOMIE
METEO
Экономика
Бельцы
Общество
Права и обязанности

 


КОНТАКТНАЯ ИНФОРМАЦИЯ
РЕКЛАМА




Партнеры

 

 

 

 

 


POLITICĂ  

De ce UE este mai aspră în raport cu Moldova decât cu Ucraina şi Georgia?


 

Viteza lentă şi caracterul incomplet al reformelor reprezintă o constatare uzuală vizavi de Moldova, care însă este aplicabilă şi faţă de Ucraina şi, într-o măsură mai mică, faţă de Georgia, scrie expertul politic Dionis Cenuşa într-un articol de analiză semnat pentru Agenţia IPN.

În opinia lui, în ultimii doi ani, percepţia a fost mereu mai critică faţă de contextul moldovenesc, din cauza unei serii de combinaţii de factori. Primul factor reamintit de către Dionis Cenuşa ţine de faptul că Moldova a trecut printr-o prăbuşire masivă a încrederii din partea UE, din cauza fraudelor din sistemul bancar, dezvăluite în 2014. Ucraina şi Georgia au evitat situaţii critice în ultimii patru ani, asigurându-se cu o imagine mai pozitivă comparativ cu Moldova. Prin urmare, crede analistul politic, nici influenţa intereselor oligarhice din Georgia sau Ucraina pare să nu deranjeze UE la fel de mult cum în cazul Moldovei.

Al doilea factor ce dictează o abordare mai exigentă faţă de Moldova rezultă dintr-o guvernare slăbită pe intern, punctează politologul. El crede că în efortul de a face transfer de imagine din exterior, guvernarea a depăşit numărul de angajamente, pe care în mod realist le-ar putea onora. Astfel, sub presiunea temelor pe acasă neîndeplinite şi cu o monitorizare paralelă din partea Bruxelles-ului şi a societăţii civile locale, terenul de manevră a partidului de la guvernare s-a micşorat drastic.

Contextul electoral şi tendinţa partidului de la conducere de a se menţine la putere după 2018 îi dezactivează simţul proporţionalităţii în adoptarea deciziilor. O situaţie distinctă se observă în relaţia destul de echilibrată a UE cu Ucraina şi, în mod special, cu Georgia, unde sunt planificate scrutine abia în 2019, precizează Dionis Cenuşa.

Ultimul factor menţionat de politolog este dictat de afilierea politică cu Bruxelles-ul a actorilor politici din Moldova. Dionis Cenuşa atrage atenţia la faptul că Partidul Popular European, principala forţă politică pan-europeană care impune tonul în Parlamentul European, dar şi în Comisia Europeană, şi-a intensificat interesul faţă de Moldova după ce opoziţia extra-parlamentară din Moldova, Partidul Acţiune şi Solidaritate şi Platforma DA, a început să graviteze în jurul popularilor europeni.

Cazul Georgiei este similar, crede acesta, cu excepţia faptului că opoziţia georgiană asociată cu PPE (Mişcarea Naţională Unită) este în descompunere şi este departe de popularitatea guvernării. Totodată, Dionis Cenuşa observă că neajunsurile guvernării din Ucraina par să fie tolerate şi protejate de critică aspră, în mare parte datorită apartenenţei formaţiunii lui Petro Poroşenko la Partidul Popular European.

Până la reînnoirea politică a Moldovei, UE trebuie să găsească modalităţi noi pentru a mişca reformele înainte, a le înrădăcina cât mai mult şi a îngreuna reversibilitatea lor, concluzionează politologul.  

http://adevarul.ro/

 


 

Share |
Класс!

 
 
 








 

 
 

 


Copyright © Газета.MD. Все права защищены.
Rambler's Top100