Понедельник,
18.06.2018
06:35



Все новости Молдовы
Бельцкие времена
Культура, история
Политика
Происшествия
В мире
ALEGERI
EXTERNE
Приднестровье
Гагаузия
Фотография дня
Гороскоп дня
Кишинев
DIASPORA
PRIMĂRIA
RUȘINEA CAPITALEI DE NORD
ACTUALITATE
CURIOZITĂŢI
POLITICĂ
AI NOŞTRI ÎN LUME
SPORT
SOCIAL
IN MEMORIAM
ECONOMIE
METEO
Экономика
Бельцы
Общество
Права и обязанности

 


КОНТАКТНАЯ ИНФОРМАЦИЯ
РЕКЛАМА




Партнеры

 

 

 

 

 


CURIOZITĂŢI  

Tancul, o invenţie românească


 

În 1916, pentru prima oară în istorie, francezii au folosit în luptă maşinile blindate inventate de un inginer român.

Era în 1916 cînd românul Jean Calcianu a apărut cu o maşinărie care semăna cu un automobil, dar era placat cu platoşe de oţel. După mai multe modificări, inovaţia tînărului mecanic avea să devină temuta maşină de război nelipsită din dotarea oricărei armate: tancul. Deşi la început germanii au rîs de neobişnuita invenţie, s-au trezit pe cîmpul de luptă în faţa unor mastodonţi metalici cărora nu le-au putut face faţă. Cel ce a realizat primul prototip al acestei arme teribile a fost Jean Calcianu, un tînăr de 21 de ani, angajat la IAR Braşov, căruia îi plăceau la nebunie cursele de automobile.

Bugatti l-a rugat să lucreze pentru el

Jean Calcianu s-a născut în 1893. În 1914, din Dobrogea a emigrat în Franţa şi s-a angajat la uzinele Renault. După încheierea păcii, s-a angajat la Atelierele „Maitre Corniot“, din Grenoble, pe post de contramaistru. I-a cîştigat admiraţia celebrului fabricant de băuturi Dubonnet, căruia i-a asigurat întreţinerea numeroaselor sale automobile de lux. Jean Calcianu nu era doar un simplu mecanic, avea idei originale, era aproape obsedat de un automobil pe care îl văzuse cu ceva timp în urmă şi care fusese construit într-o mică uzină din satul alsacian Molsheim. Era vorba de o maşină Bugatti. În semn de preţuire, miliardarul i-a dăruit românului chiar acel automobil. Aducîndu-i îmbunătăţiri şi inovaţii, a stabilit cu invenţia sa un record mondial, 173,6 km/h, ceea ce era o viteză fantastică la acea vreme.

Recorduri greu de egalat

Ettore Bugatti, patronul fabricii care producea automobilul cu acelaşi nume, încîntat de performanţa lui Calcianu, l-a angajat pe loc, ca maistru la bancul de probe al firmei sale din Alsacia. În acest timp, talentatul mecanic a perfecţionat motoarele „Bugatti“, devenind pilot de încercări. Calcianu a rămas loial patronului său vreme de şase ani, pînă şi-a terminat studiile la Şcoala Tehnică Superioară, în 1930, obţinînd titlul
de inginer. A participat şi la nişte curse locale, la circuitele de la Laffrey şi Miramas, pe care le-a cîştigat. La 21 de ani, a stabilit un alt record, mergînd cu maşina inventată de el pe distanţa Bucureşti-Paris în doar 44 ore. Pe circuitul de la Feleac, performanţa lui din 1936, realizată cu o puternică maşină Duesenberg, a rămas neegalată şi azi: 3:28:25. Dar destinul lui Calcianu avea să însemne mult mai mult decît premiile din automobilism. Timp de doi ani, s-a străduit să perfecţioneze motorul cu care va fi echipată în cele din urmă teribila armă blindată inventată de el: tancul.

Statul Major German l-a luat în rîs

Calcianu a lucrat la planurile primului tanc realizat de francezi. Dar invenţia nu a rămas multă vreme secretă. Una din cele mai versate spioane germane din Primul Război Mondial, cunoscută sub numele de Frau Doktor, şi-a pus subalternele la treabă. Frumoasele franţuzoaice au ademenit cu farmecele lor anumiţi ofiţeri şi au aflat despre invenţia lui Calcianu.
Ciudata maşinărie care avea şenile în loc de roţi a ajuns la urechile Statului Major German. Examinînd proiectul, inginerii militari au izbucnit în rîs, spunînd că „aşa ceva e o farsă“. Nemţii erau ferm convinşi că o asemenea maşină echipată cu plăci de metal, tun, mitralieră, şenile, este mult prea grea pentru a putea fi urnită din loc de un motor „Renault“. Erau convinşi că inginerii francezi sînt nişte naivi.

Spaima Kaizer-ului

Nemţii nu dădeau doi bani pe motorul Renault. Cu puţin timp înainte de izbucnirea războiului avusese loc lîngă Lyon, Marele Premiu al Automobil Clubului Francez, cîştigat detaşat de maşinile germane. Erau Mercedes-uri echipate cu motoare de avion, cu o capacitate de 115 CP. Automobilele franţuzeşti nici nu s-au putut compara cu cele germane. La ora aceea nu se auzise de inovaţiile lui Calcianu. Astfel că, marii specialişti şi întreaga armată germană au rămas cu gura căscată cînd pe cîmpul de luptă francezii au apărut cu mastodonţii de oţel. Diviziile Kaizer-ului au rupt-o la fugă în faţa duzinilor de tancuri. Maşinăria lui Calcianu funcţiona. Surpriza pe care românul o pregătise nemţilor era motorul „Renault“ de un tip nou, extrem de puternic şi cu consum mic de carburant. Calcianu a schimbat cu invenţia lui istoria militară. Britanicii au fost primii care au introdus tancul în producţia de serie, uzinele Renault, unde era angajat Jean Calcianu, au realizat primul prototip. Dar la baza acestei revoluţii a industriei armamentului a stat un român.

În amor cu Maria Tănase

Despre Jean Calcianu îşi aminteşte şi nepotul său, Ovidiu Hondru, artist plastic în New Jersey. El spune că „a fost un mare inginer şi inventator şi pilot de raliuri, prin anii 1920. Era amic cu George Bibescu, alt pasionat pilot de curse. Se numea Jean Calcianu şi a fost toată viaţa un mare Cassanova. Printre iubitele lui a fost şi Maria Tănase. Unchiul Jean era un boem, a invitat-o acasă pe Maria Tănase, la masă“. Ovidiu mai spune că inventatorul tancului s-a întors în România şi şi-a deschis un mic atelier de reparaţii. Dar a dus cu el şi trei maşini Bugatti. Cu una din ele a cîştigat Marele Premiu al Poloniei de la Lvov. Prin lume, trăiesc mai mulţi copii ai inventatorului.

Calcianu la Braşov

În 1934, Jean Calcianu a obţinut locul I la categoria 2 litri, la Lemberg Grand Prix. În acelaşi an, împreună cu specialiştii de la IAR, a organizat primul circuit de curse din România: Marele Premiu al Braşovului. În 1939, a repurtat o victorie importantă: a întrecut elita automobilismului german şi francez, cîştigînd Marele Premiu al Belgradului. La Muzeul Automobilului s-a păstrat o fotografie în care Jean Calcianu stă de vorbă cu Tazio Nuvolari după cursa de la Belgrad în care a concurat cu fosta maşină de curse a lui Nuvolari, Alfa Romeo, în 1939. După război, Calcianu a reparat epavele maşinilor de curse, apoi s-a stabilit la Braşov, pentru trei ani, alegînd această zonă din motive de sănătate. S-a şi angajat aici, la fabrica de avioane IAR, unde se împrietenise cu Petre Carp.

Primele tancuri s-au împotmolit

Tancul reprezintă azi în armată genul de armă din compunerea forţelor terestre cu următoarele caracteristici: mare putere de foc, mobilitate şi capacitate de manevră, posibilităţi ridicate de protecţie a personalului împotriva efectului armamentului clasic şi armelor de distrugere în masă. Leonardo da Vinci a desenat şi proiectat prima maşină de luptă care seamănă cu un tanc. Primele tancuri utilizate în luptă au apărut în Primul Război Mondial, în bătălia de pe rîul Somme, în 1916. Au produs o impresie deosebită deşi majoritatea, din cele 18 cîte au participat la luptă, după o înaintare de 5 km în poziţiile de apărare ale trupelor germane, s-au împotmolit în mlaştină.

Autor: » Camelia ONCIU

sursa: monitorulexpres.ro

 


 

Share |
Класс!

 
 
 







 

 
 

 


Copyright © Газета.MD. Все права защищены.
Rambler's Top100